Csokinyúl a fű alatt

Idén 850 tonna húsvéti szezonális édesség kerül az üzletek polcaira, ez a tavalyi 822 tonnához képest 3-4%-os emelkedést jelent – jelentette be Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (Hunbisco) elnöke. Várhatóan az idén több csokinyúl és -tojás kerül a vevők kosarába.

A járványmentes évhez viszonyítva tavaly negyedére esett vissza a bevétel

A húsvét árbevétele a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben 4 milliárd forint fölött alakult, tavaly csak 3,2 milliárd forint volt. Ez a drasztikusan visszaesés meghaladja a 20%-ot. Az édességek piaca ugyanakkor stabil maradt 2020-ban, annak ellenére, hogy tavaly csaknem minden negyedik csokinyúl vagy tojás ottmaradt a boltok polcain.

A húsvéti szezonális édességek mennyisége a korábbi években az ezer tonnát is elérte, ez másfélszerese a Mikulás-szezonnak, amikor 600 tonna körül alakul a fogyasztás. A teljes, éves édességfogyasztásnak az 5%-át teszi ki a húsvéti – mondta az elnök.

A csokinyúl és a csokitojás a legnépszerűbb termék, a megvásárolt édességek közel 40-40%-át ez a két termék teszi ki.

Némethné Szabó Alíz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség és cukrászati menedzsere

A szezonra a felkészülést a gyártók már tavaly novemberben, decemberben elkezdték, az előzetes tervekhez képest jól állnak az értékesítési adatok alapján. Idén a gyártók a tavalyihoz hasonló veszteséget már nem szenvednek el várhatóan a jobb felkészülés miatt. Ettől függetlenül a bizonytalansági tényezőt figyelembe kellett venni a járvány harmadik hullámára. „Nem lesz rosszabb ez a szezon a tavalyinál” – tette hozzá Némethné Alíz.

Mezőgazdaság, élelmiszeripar, csokigyár
A pandémia másként hat egyes mezőgazdasági termékekre, vagy az azokból készülő, feldolgozott élelmiszeripari árukra, az édesség általában vesztesen kerül ki a járványügyi helyzetből (Fotó: Barna Ferenc)

Évről évre egyre kevesebb csokinyúl talál gazdára

A járványhelyzettől függetlenül a húsvéti szezonális édességek értékesítése évről-évre csökken, mert változnak a fogyasztói szokások. A tavalyi, lezárások miatti visszaesést kiárusításokkal próbálták mérsékelni, már hetekkel az ünnep előtt. Még így is jelentős készletek maradtak a gyártóknál a járvány első hulláma miatt.

A Metro édesség-menedzsere szerint egyre nagyobb az érdeklődés a prémium és a speciális, „mentes” termékek iránt. Bíznak abban, hogy az idei karácsonyi szezonra már enyhül a vírushelyzet, és vissza lehet térni egyre inkább a normális életvitelhez.

Forrás: MTI

Barna